Eén inlog voor contact met de overheid

di. 07 november 2017

« Terug naar Archief

Vanaf 1 oktober kunt u als ondernemer met één inlogsysteem terecht bij de overheid voor zaken als belastingen, subsidies, voertuigoverschrijvingen en wijzigingen in het Handelsregister. Bedrijven kunnen vanaf oktober 2017 gefaseerd gebruik maken van het inlogsysteem eHerkenning. Dit inlogsysteem wordt door de overheid al langer als identificatiemiddel gebruikt, bijvoorbeeld voor het uitgeven van Verklaringen Omtrent het Gedrag (VOG) door de screeningsautoriteit.

De bestaande inlogmiddelen worden op termijn afgeschaft. Op dit moment hebben de verschillende overheidsorganisaties eigen systemen voor het indentificeren van ondernemers. Hiervoor moet u voor zakelijke transacties telkens met een aparte gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Dankzij eHerkenning hoeft u in de toekomst minder vaak een overheidsloket te bezoeken. De ondertekening van veel documenten gaat straks digitaal in plaats van fysiek, met een sms als extra verificatie.

U kunt eHerkenning in de nabije toekomst onder andere gebruiken voor:

- de aangifte omzetbelasting (Belastingdienst);

- het indienen van ontslagaanvragen bij het UWV;

- verzuimmeldingen bij ziekte (UWV);

- het doorgeven van bedrijfswijzigingen in de registratie in het Handelsregister;

- het op bedrijfsnaam zetten van een voertuig bij de RDW.