Bewaarplicht van uw administratie

vr. 21 juni 2019

« Terug naar Archief

Door de jaren heen is er heel wat veranderd met betrekking tot archiveren. Waar voorheen voor bedrijven de standaard was om alles te bewaren in een fysiek archief is dit grotendeels verschoven naar een digitaal archief.

Als ondernemer en als particulier heeft u een bewaarplicht van uw administratie, zodat de Belastingdienst de mogelijkheid heeft om de administratie te kunnen controleren. Bij administratie kan gedacht worden aan boeken, bescheiden en andere gegevensdragers.

In de hoofdregel geldt dat de bewaarplicht van de bedrijfsadministratie zeven jaar is en dat de bewaarplicht van de particuliere administratie vijf jaar is. Dit wettelijke bewaartermijn vangt echter aan nadat de gegevens niet meer actueel zijn.

Een inkoopfactuur van 2018 is bijvoorbeeld niet meer actueel in 2019, dus geldt vanaf 2019 de bewaarplicht van zeven jaar.

Een contract/overeenkomst welke in 2018 is afgesloten met een looptijd van vijf jaar is niet meer actueel na het aflopen van de looptijd, dus in dit geval vanaf 2024. Vanaf dit jaar geldt dan ook de bewaartermijn van zeven jaar.

Er is echter ook een uitzondering waarbij de bewaartermijn langer bedraagt. Zo geldt voor de administratie van onroerende zaken een bewaartermijn van tien jaar.  

Natuurlijk bent u nog steeds vrij om zelf te kiezen tussen een fysiek of digitaal archief. Besluit u een fysiek archief te hanteren, dan biedt Kantoor Vreugdenhil u archiefdozen aan, zolang de voorraad strekt. Hiervoor kunt u zonder afspraak binnenlopen op kantoor.